Naslov Makroskopski model prijevozne potražnje u nautičkom turizmu sa svrhom kvantifikacije prometnih opterećenja i pritisaka na okoliš
Naslov (engleski) Macroscopic model of transport demand in nautical tourism for the purpose of quantification of traffic volumes and environmental pressures
Autor Helena Ukić Boljat
Mentor Neven Grubišić (mentor)
Mentor Merica Slišković (komentor)
Član povjerenstva Ana Perić Hadžić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva David Brčić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Rino Bošnjak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Luka Novačko (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2024-11-05, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 502/504 - Ekologija. Očuvanje prirodnih resursa. Opasnosti za okoliš. Zaštita okoliša 656.6 - Pomorski, riječni i sl. prijevoz
Sažetak Obalni i pomorski turizam čine najveći sektor plavog gospodarstva Europske unije u smislu bruto društvenog proizvoda i zaposlenosti, pri čemu su upravo obalna područja Europske unije izrazito tražena odredišta kako za europske, tako i za međunarodne putnike. Vrlo često, a posebno tijekom ljetnih mjeseci izražen je pritisak koji rekreacijska plovila vrše na morski okoliš. Povećana prometna potražnja po pojedinim zonama na obali često dovodi do prometnog zagušenja i pratećih negativnih posljedica, pri čemu se pretjeranim iskorištavanjem obale u prirodnom, ali i prometnom smislu narušava atraktivnost određene destinacije što je i primarni razlog zbog kojih su nautičari i odabrali određenu destinaciju. S druge pak strane, neujednačeni načini statističkog praćenja, nedostatak statističkih informacija o ukupnoj populaciji koja ostvaruje putovanja nautičkim plovilima između luka, kao i činjenica da rekreacijska plovila nisu obvezna imati AIS uređaj dodatno otežavaju mogućnost utvrđivanja dinamike kretanja plovila između luka, odnosno utvrđivanja prometnog toka plovila. Kako bi se pokušao riješiti identificirani problem, koristeći se metodologijom prometnog modeliranja te adaptacijom klasičnih metoda prometnog modeliranja ovim doktorskim radom razvijen je prometni model kojim je moguće prije svega utvrditi prijevoznu potražnju u nautičkom turizmu, identificirati zone privlačenja i generiranja putovanja te u konačnici utvrditi prometne rute i količine prometnih tokova za plovila u nautičkom turizmu. Za korak koji uključuje generiranje putovanja, radom su razvijene funkcije za proračun produkcije i atrakcije putovanja, pri čemu se produkcija inicijalnih putovanja izvodi na temelju kreirane regresijske jednadžbe, a kreirane funkcije atrakcije razlikuju se u ovisnosti o vrsti putovanja. Distribucija inicijalnih putovanja, kao i putovanja između luka, napravljena je uz pomoć gravitacijskog modela, pri čemu je ključan doprinos ovog rada proračun i validacija kalibracijske konstante unutar gravitacijskog modela. Testiranjem modela na odabranom području interesa te dobivenim rezultatima dokazano je kako je razvijenim prometnim modelom, uspostavljenim matricama prometne potražnje i raspodjelom potražnje prema rutama i prometnim entitetima moguće riješiti ključan problem vezan uz nedostatak zapisa o stvarnim kretanjima plovila u nautičkom turizmu. Dodatna vrijednost modela uključuje razvijenu mogućnost za odvojeno dodjeljivanje putovanja između luka, točnije mogućnost utvrđivanja količine prometa između luka odvojeno za plovila u charteru te vlastita plovila. Nadalje, ovim radom istaknuti su i ekološki deskriptori u kontekstu nautičkog turizma te je predložen metodološki okvir za penalizaciju pojedinih morskih područja u skladu s kategorijom zaštite. U ovom kontekstu model predstavlja osnovnu bazu koja može poslužiti kao početni alat za upravljanje prometnim opterećenjem pojedinih makro i mikro plovnih područja, pri čemu se dobiveni rezultati mogu koristiti kod planiranja i optimizacije u kontekstu identifikacije vršnih opterećenja u prometnom i ekološkom smislu. Rezultati dobiveni ovim modelom široko su primjenjivi, a mogu služiti i kao potpora u odlučivanju svim dionicima u sektoru nautičkog turizma.
Sažetak (engleski) Coastal and maritime tourism is the largest sector of the European Union's blue economy in terms of gross domestic product and employment, with the European Union's coastal areas being a highly desirable destination for both European and international travelers. Very often, especially in the summer months, recreational vessels are observed to have a major impact on the marine environment. More specifically, the increased traffic demand in certain coastal areas very often leads to traffic congestion and the associated negative consequences, whereby the excessive use of the coast in the natural, but also in the traffic sense, impairs the attractiveness of a particular destination, which was also the main reason why sailors chose a particular destination. On the other hand, the inconsistent methods of statistical monitoring, the lack of statistical information on the total population traveling by vessels between ports and the fact that recreational vessels are not obliged to have an AIS device make it difficult to determine the dynamics of vessel movements between ports, i.e. the vessel traffic flow. To solve the identified problem, by using the methodology of transport modeling and adapting classical methods of transport modelling, this dissertation developed a transport model that can be used to determine traffic demand in nautical tourism, to identify zones of attraction and generation of trips, and finally to determine traffic routes and traffic flows for vessels in nautical tourism. For the step involving the generation of trips, production and attraction functions were developed as part of the work, whereby the production of the initial trips is based on the regression equation created and the attraction functions created differ depending on the type of trip. The distribution of initial trips and port-to-port trips was done using a gravity model, with the main contribution of this thesis being the calculation and validation of the calibration constant within the gravity model. An additional value of the model is the developed possibility of separate trip assignment between ports, more precisely the possibility to determine the traffic volume between ports separately for charter vessels and privately owned vessels. By testing the model in the selected area of interest, the results obtained have proven that the developed transport model is able to solve the main problem related to the lack of records of actual vessel movements in nautical tourism through the generated traffic demand matrices and the distribution of demand among routes and traffic entities. In addition, this paper also highlighted environmental descriptors related to nautical tourism and proposed a methodological framework for sanctioning certain marine areas according to their protection category. In this context, the model represents a fundamental basis that can serve as an initial tool for the traffic flow management of individual macro and micro sailing areas. The results obtained can be used for planning and optimization in the context of determining traffic and ecological peaks. The present results are applicable and can serve as a decision-making aid for all stakeholders in the field of nautical tourism.
Ključne riječi
nautički turizam
prometna mreža
prometno modeliranje
matrice prometne potražnje
rekreacijska plovila
prometni tokovi
prometno opterećenje
plovidbene rute
ekološki deskriptori
utjecaj na okoliš
Ključne riječi (engleski)
nautical tourism
transport network
transport modeling
traffic demand matrices
recreational vessels
traffic flows
traffic load
navigation routes
ecological descriptors
impact on the environment
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:187:995371
Datum promocije 2024
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg X, 195 listova: ilistr., graf. prikazi u bojama; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-12-11 10:08:11